A - Ö
Ordlista och sökregister
Akter - bak på båten (jfr För)
Akter ut - bakom båten (jfr För ut)
Akter över - längre bak på båten (jfr För över)
Angöra - att från havet närma sig kusten/land för att avgöra sin position (jfr Anlöpa, Lägga till)
Ankare
Anlöpa - att komma in i hamn (används ofta om turtrafik) (jfr Angöra, Lägga till)
Artighetsflagg
(B)
Babord - vänstersidan av båten (jfr Styrbord)
Boj
Bordläggning - sidan på båten. Bordläggningen utgör oftast den största delen av båtens skrov (se lista) och möter kölen/botten nertill samt relingen (se lista) upptill. En bordläggning kan vara klinkbyggd (där varje bord syns i relief) eller kravellbyggd (slät).
Båk
Båtshake
(C)
Centerbord
(D)
Dragg
Drivankare
Durk
Dyvika
Däck
Dödmansgrepp
(E)
Enslinje
(F)
Farled
Farledens huvudriktning
Fartyg
Fender
Frälsarkrans/livboj - Rund eller hästskoformad krans för livräddning vid Man överbord (se lista).
Fyr
Fyrkaraktär
Fyrsektor
För - fram på båten (jfr Akter)
För ut - framför båten (jfr Akter ut)
För över - längre fram på båten (jfr Akter över)
(G)
(H)
(J)
Klys
Knap
Krabb sjö/grov sjö - sjögång (se även Sjögång) med höga toppiga vågor som ger större kraft
Kranbalksvis - riktning snett framåt (mitt emellan För ut och Tvärs). (jfr Låringsvis)
Kummel
Kås
Köl
Kölsvin
(L)
Lanterna
Latrintömning - hos Transportstyrelsen hittar du närmaste plats för latrintömning
Livboj/frälsarkrans - rund eller hästskoformad krans för livräddning vid Man överbord (se lista).
Lovart
Lysboj
Låringsvis - riktning snett bakåt (mitt emellan Akter ut och Tvärs). (Se även Kranbalksvis)
Lä
Lägga till - att förtöja båten (vid brygga, land, kaj etc) (jfr Angöra)
Länspump
(M)
Man överbord (MOB) - uttrycket används för att larma när någon hamnat i vattnet, därför är det viktigt att alla känner till termen! (se även Man överbord-manöver)
Man överbord-manöver - den manöver som görs för att rädda den som ramlat överbord. Den absolut viktigaste manövern för alla ombord att kunna. Den mest erfarna skepparen kan också vara den som trillar i och då behöver resten av besättningen vara trygga med att genomföra man överbod-manövern. (Se också avnittet XXXXXXXXXXX)
Maskindrivet fartyg/Motorfartyg
Mayday - internationell nödsignal för VHF-radio. (Öva in ditt nödanrop om du har VHF ombord. Ta gärna hjälp av Stockholm radios lathund.
Mistlur - anordning för att avge ljudsignal. Nödsignal = oavbruten signal.
Mittledsmärke/ -prick - Vitt och rött sjömärke (se lista). Lär dig dess betydelse under fliken Navigation
Mobiltelefon - alltid i vattentätt fodral för att kunna användas som nödanrop på 112.
Motorfartyg/Maskindrivet fartyg
(N)
Nödraket/nödbloss - rött ljus = nödsignal. Finns som handbloss och raket med fallskärm för lång brinntid.
Nödsignal utan utrustning - höj och sänk båda armarna långsamt, rakt ut från kroppen. Upprepa.
Nödsignaler - vid sjönöd finns många olika sätt att kalla på hjälp och det är lika viktigt att själv kunna larma som att förstå och uppfatta en nödsignal från ett annat fartyg. Se Nödsignal utan utrustning, SOS Alarm 112, Mobiltelefon, SOS, Mayday, Nödraket/nödbloss, Skeppsklocka och Mistlur.
(O)
Ofullständigt sjömätt
(P)
Plattgattad - båt/fartyg med (platt) akterspegel (jfr Spetsgattad.)
Plotter
Plätt
Prick
Punktmärke - Svart och rött sjömärke (se lista och Sjösäker.nu:s logotype). Lär dig dess betydelse under fliken Navigation
Pålstek - användbar knop, se Sjösäkers knopskola
(Q)
(R)
Reling
Roder - den del av styranordningen som sitter under båten
Rorkult - rundhult (se lista) som används för att manövrera rodret
Ruff
Rundhult - samlingsord för runda stänger på segelbåt/ -fartyg som mast, bom, gaffel, spribom, spirbom, klyvarbom etc.
(S)
Segelfartyg
Segelfri höjd
Sidomärken - eller lateralmärken (styrbords- och babordsmärke) - gröna eller röda sjömärken (se lista). Lär dig deras betydelser under menyn Navigation / Sjömärken och tavlor
Signalflagg
Sittbrunn
Självläns
Sjögång/sjö - vågor som skapats av vind, båtar (se även Svall), eller strömförhållanden kallas sjö (se även Krabb sjö/grov sjö). Plötslig, eller krabb sjö, kan orsaka svårigheter för både små och stora båtar genom de krafter som skapas och fortplantas ju högre upp de når. Människor ombord kan tappa balansen och slå sig eller ramla över bord (se även Man-överbord MOB) och material i båtens skrov, rigg eller utrustning kan gå sönder av påfrestningar eller slag. Oavsett om det är en jämn sjögång eller plötslig finns flera åtgärder att vidta för att minska riskerna (SE avsnittet ... XXXXXXXXXXXXXXX).
Sjökort
Sjömärke - pinnar, stavar eller bojar utsatta i vattnet i farleder, med och utan topptecken i olika färger för att visa var det finns hinder. Lär dig deras betydelser under navigationsmenyn / Sjömärken och tavlor OBS! Bara en bråkdel av alla hinder (grund, bränningar, vrak etc) är utmärkta med sjömärken.
Skeppsklocka - oavbrutet ringande = nödsignal.
Skrov
SOS - nödsignal sänd som morsesignal (tre korta, tre långa tre korta).
SOS Alarm 112 - ring för att larma vid sjönöd.
Spetsgattad - båt/fartyg formad som en snipa = spetsig i båda ändarna. (Se även plattgattad.)
Stek - knop (se lista) som ofta är lättare att lösa upp. Ändelse på många namngivna knopar. (Se Sjösäkers knopskola)
Stick-i-stäv
Styrbord - högersidan av ett fartyg (jfr babord)
Styrpulpet
Stäv - den spetsiga delen av båtens skrov (se lista) som oftast utgör båtens för (se lista) = förstäv. En spetsgattad (se lista) båt/fartyg, eller snipa, är spetsig även i aktern = akterstäv.
Svall - vågor som uppstår av båtar
(T)
Tamp
Toatömning - hos Transportstyrelsen hittar du närmaste plats för latrintömning. Tänk på att alltid använda toalett eller hink ombord och tömma den på rätt sätt för att inte bidra till algblomning, syrebrist och bottendöd i sjöar och hav.
Toft
Trimplan
Tvärs
Tågvirke
(U)
Uppmärksamhetssignal - för att snabbt få kontakt med andra fartyg om något håller på att hända kan du ge någon form av uppmärksamhetssignal. Till exempel en lång ihållande signal med visselpipa, mistlur, skeppsklocka eller kastrullock.
(V)
(Y)
Y-bom
(Z)
(Å)
(Ä)
(Ö)
Öskar
Överbyggnad