Väjningsregler
Alla kan inte väja - oavsett vad regeln säger
Som fritidsbåtsskeppare har du lika stort ansvar för din båt som en befälhavare i yrkesfart. Oavsett utbildningsnivå och storlek på fartyget måste du visa gott sjömanskap och ha tillräckliga kunskaper för att undvika onödiga olyckor. Här ingår att hålla sig ur vägen för fartyg som av olika anledningar inte kan göra en undanmanöver för att undvika kollision - som stora tunga fartyg med lång reaktionssträcka och stort djupgående, linfartyg som sitter fast i sin vajer, arbetande fartyg eller fartyg som förlorat manöverförmågan eller ankrat.
Det tillhör också gott sjömanskap att fritidsbåtar, i god tid, håller sig undan för yrkesfartyg (som "seglar för sitt bröd), men undvik sena undanmanövrer om du inte är väjningspliktig.
Som skeppare behöver du alltså veta vad som gäller just för ditt fartyg:
Maskindrivet fartyg
Alla båtar med motorn i gång räknas som maskindrivna fartyg. Även en segelbåt som startat motorn eller en roddbåt med aktersnurra.
... väjer för:
- segelfartyg
- roddbåt/kanot
- ej manöverfärdigt fartyg
- arbetande fartyg (fiskande, kabelläggare etc)
... och för andra maskindrivna fartyg om:
- ni möts stäv mot stäv - båda girar då styrbord
- du har den andra på din styrbordssida
- du är upphinnande
Segelfartyg
Fartyg som drivs med segel och inte har en motor igång definieras som segelfartyg.
... väjer för:
- roddbåt och kanot
- ej manöverfärdigt fartyg
- arbetande fartyg (fiskande, kabelläggare etc)
- alla du seglar ikapp
... och för andra segelfartyg om:
- du seglar för babords halsar väjer du för de som seglar för styrbords halsar (vinden in från bb/sb - det är storseglet som är avgörande)
- du ligger i lovart och ni seglar för samma halsar (har vinden in från samma sida/har storseglet åt samma håll)
Roddbåt och kanot
Båtar som förs fram med åror eller paddel, oavsett båttyp.
... väjer för:
- ej manöverfärdigt fartyg
- arbetande fartyg (fiskande, kabelläggare etc)
- alla du hinner ikapp
... och för andra roddbåtar/kanoter om:
- ni möts stäv mot stäv - båda girar då styrbord
- du har den andra på din styrbordssida
Väjning ska ske i god tid och med gott sjömanskap - dvs väj så fort du förstår att du är på kollisionskurs med ett annat fartyg, eller så snart det är möjligt om det är trångt. Om du vet att den andra är väjningspliktig behåll kurs och fart men för att underlätta för den andra att väja. Men håll noggrann utkik och signalera i god tid till den andra om den inte skulle visa tecken på att väja. Undvik att göra en sen, snabb, undanmanöver eftersom den ökar risken för kollision om den andra båten plötsligt ser dig och försöker väja enligt sin väjningsplikt.
När du väjer bör du också visa hänsyn och respekt genom att inte i onödan utsätta den andra båten för ditt svall eller "stjäla" vinden för en segelbåt.
Om motorn stannar i din motorbåt eller skoten går av i din segelbåt förändras villkoren och du driver istället runt i ett ej manöverfärdigt fartyg, men för att kunna vara säker på att andra kommer att väja för dig behöver du ge dem en signal för att de ska förstå det. Med rätt lanterna och/eller dagersignal har ansvaret skjutits över på andra, men om du inte hunnit ordna det kan du behöva ge någon annan uppmärksamhetssignal i god tid.